De broers Van Eyck waren wereldbekend met hun grootste meesterwerk Het Lam Gods. Delen van het werk werden even uit de Sint-Baafskathedraal gehaald om het tentoon te stellen in de grootste Van Eyck-tentoonstelling ooit ‘Van Eyck. Een optische revolutie’. Naast Het Lam Gods, die een leidraad vormt door de tentoonstelling, zijn er nog vele andere meesterlijke werken te bezichtigen van de religieuze schilder Van Eyck zelf maar ook van zijn atelier en van Italiaanse tijdgenoten. Deze Italiaanse schilders maakten vaak odes aan de schilder door zijn werk na te schilderen. Daarnaast zijn er ook schilderijen te zien in tempera in plaats van Van Eycks beroemde olieverf.

Mijn persoonlijke focus lag op de details en kleuren, net waar Van Eyck zo sterk in was naast het perspectief, anatomie en licht-schaduweffect. Ik ging met de hoop binnen om het perfecte donkerblauw te vinden. Dit heb ik gevonden in het werk Madonna bij de fontein van Jan Van Eyck. Het eikenhouten paneeltje geeft Maria en de kleine Jezus Christus weer. Maria wordt omringd door een gesloten tuintje die haar maagdelijkheid symboliseert. Naast het eredoek, de twee engelen, de prachtige bloeiende tuin en de twee heiligen is een geelkoperen fonteintje te zien die symbool staat voor nieuw leven. Van Eyck had waarschijnlijk een grote kennis van natuur, dit is duidelijk te zien in dit werk. De planten zien er levendig uit en biologen kunnen van elke bloem zeggen welke soort het is. Anatomie hoort ook bij Van Eycks brede kennis. Zijn talent zorgt ervoor dat Maria en Jezus worden weergegeven als echte mensen van vlees en bloed.

Voor het mooiste detail koos ik voor het Portret van Jan de Leeuw ook geschilderd door Jan Van Eyck. De man op dit portret is geen koning of rijke heer zoals op meeste portretten uit de geschiedenis. Dit is een volgens kunsthistorici een ambachtsman en vriend van Jan Van Eyck. De ring in de rechterhand van de man is volgens de meeste een verwijzing naar zijn beroep als goud of edelsmid, volgens anderen staat het symbool voor een huwelijksbelofte. Ik koos dit werk omwille van de doordringende, levendige ogen die zo realistisch geschilderd zijn dat het voelt alsof de man uit het schilderij naar je kijkt.

Van deze klassieke 15de-eeuwse schilderkunst naar het Design Museum Gent. Het grote contrast zorgt voor een onmogelijke vergelijking. In dit museum gingen we kijken naar Belgisch grafisch ontwerp en typografie uit de jaren 60 en 70 samengebracht door Sara De Bondt. De tentoonstelling Off the Grid ging over alle soorten flyers en posters, drukwerken, logo’s en boeken die je maar kon bedenken : van verkiezing tot balletvoorstellingen. Het vernieuwende in die tijd was het spelen met letters en felle kleuren. Ook het originele gebruik van patronen en rasters en de vernieuwende stansvormen van bijvoorbeeld Paul Ibou  zorgden ervoor dat deze ontwerpen toch hedendaags oogden. Als studenten grafische waren deze twee tentoonstellingen een ongelooflijke inspiratiebron.

(Heleen Lippens, 6TGC)