Nieuw en uniek: game lab op VISO Mariakerke
Hoe word ik game developer?
Game developer, het klinkt als het meest fantastische beroep in de wereld, niet? Maar er komt heel wat meer bij kijken dan ‘spelletjes maken’. Het is ook helemaal geen nichemarkt meer, maar een heuse booming industrie!
En sinds kort ook een opleiding in het secundair onderwijs. In VISO Mariakerke, de grootste grafische school van België, startten ze dit schooljaar met een nieuw en uniek traject: een game lab als keuzevak in het zesde jaar crossmedia.
VISO evolueert
Om zich te blijven aanpassen aan de snel evoluerende technologieën binnen de grafische sector, wordt het curriculum voortdurend verder ontwikkeld. Zo werden niet alleen nieuwe vakken zoals het audio & video lab en het animation lab geüpdatet en geïntegreerd. Ook werd er gekeken naar opportuniteiten op het vlak van nieuwe technologieën. Hieruit ontstond het idee om een game lab te starten.
De kracht van samenwerking
De leerkrachten, leerlingen en directie gingen samen aan de slag voor dit uniek traject, dat de focus legt op game design and development. Na heel wat gesprekken met het werkveld, werd gekozen voor een samenwerking met HOWEST Digital Arts and Entertainment, de beste game-opleiding ter wereld.
Met de expertise van de hogeschool werd er gekeken hoe de leerlingen beter voorbereid konden worden op doorstromen naar een bacheloropleiding binnen de Digital Arts and Entertainment.
Expertise in gameontwikkeling
Bij een gloednieuw vak, hoort naast soft- en hardware uiteraard ook nieuwe expertise. Naast de nodige bijscholingen voor de leerkrachten, nam VISO Mariakerke ook een nieuwe kracht aan.
Meet Marin! Als oud-student van zowel VISO Mariakerke en HOWEST Digital Arts and Entertainment, is Marin Brouwers de geknipte persoon. Hij is gespecialiseerd in indepent gameontwikkeling. Naast zijn job als leerkracht is Marin ook artdirector en lead technical artist bij Play It, een bedrijf dat game-based learning platformen ontwikkelt.
Dag Marin, welkom op onze school. Wat is jouw eerste indruk van de school en de leerlingen?
“Ik heb al meermaals mijn klas ’s middags moeten afsluiten omdat leerlingen zelfs na het belsignaal bleven zitten om verder te werken. Superleuk om dit te ervaren.”
Het lesgeven is niet nieuw voor mij. Ik werd de afgelopen jaren regelmatig als gastdocent uitgenodigd binnen DAE in Kortrijk. Maar lesgeven in zo’n complex domein – er zijn namelijk heel wat facetten binnen de game-industrie – daar had ik eerlijk gezegd wel een beetje schrik voor. Maar ik was aangenaam verrast!
Er is een zeer goede, brede basiskennis bij de leerlingen aanwezig. Enkelen van hen zitten zelfs al voor op schema. Ik ben ook onder de indruk hoe gemotiveerd ze zijn voor dit nieuwe vak: ik heb al meermaals mijn klas ’s middags moeten afsluiten omdat leerlingen zelfs na het belsignaal bleven zitten om verder te werken. Superleuk om dit te ervaren.
Ook ben ik blij dat de school ruime budgetten wist vrij te maken om nieuwe hardware aan te kopen, aangepast aan de game industrie. Er werden 14 nieuwe state of the art gamecomputers aangekocht.
Hoe ziet de gaming industrie er tegenwoordig uit?
De gaming sector is de laatste jaren geëxplodeerd. Dit jaar zette ook ons land zich stevig op de kaart dankzij Baldur’s Gate 3 van Larian Studios dat zes internationale prijzen in de wacht wist te slepen, waaronder de prestigieuze Game of The Year-award. Een Vlaams spelplatform met wereldwijd 30 miljoen spelers én buitenlandse bedrijven die jagen op onze beste gameontwikkelaars: de Belgische game-industrie is nog nooit zo sterk geweest als vandaag. Uiteraard kan Belgïe terugvallen op de wereldberoemde hogeschool DAE in Kortrijk waar ook heel wat leerlingen van VISO Mariakerke naar zullen doorstromen.
“De Belgische game-industrie is nog nooit zo sterk geweest als vandaag.”
Wat is voor jou de rode draad in het game lab?
“Ik wil mijn leerlingen meenemen in het volledige proces van game development: van begin tot einde, van een idee tot een werkend game.”
Ik wil mijn leerlingen meenemen in het volledige proces van game development: van begin tot einde, van een idee tot een werkend game. We beginnen met de basis van modeling, hiervoor gebruiken we specifieke software van Blender. Daarna is het de bedoeling dat wat we gemaakt hebben in Blender zullen importeren in een game engine: Unity. Hier zullen we een omgeving opzetten waarin objecten en figuren zich kunnen verplaatsen. In deze fase zullen leerlingen leren programmeren in C# om met behulp van deze code voorwerpen in interactie te zetten met hun omgeving en spelers.
Wat zou jouw ultieme doel zijn binnen dit vak?
Ik zou het fantastisch vinden indien we de klas na verloop van tijd zouden kunnen opdelen in teams met elk hun eigen specialiteit. Deze teams zouden dan een kleinschalig, maar toch volledig spel moeten kunnen ontwikkelen, waarbij elke leerling zijn eigen talenten zou kunnen inzetten. Ze kunnen zich nadien verder specialiseren in een zevende jaar op VISO waar we een sterke klemtoon leggen op game development of doorstromen naar het hoger onderwijs, bijvoorbeeld richting DAE.
“Ze kunnen zich nadien verder specialiseren in een zevende jaar op VISO.”
Werkt de professionele sector in digital arts and entertainment op dezelfde manier, in kleine teams?
Ja, eigenlijk wel. Je hebt mensen die graag code schrijven, dat zijn de developers. Anderen zijn eerder visueel bezig, dat zijn dan de artists. Maar er zijn nog veel andere verschillende functies: een concept artist creëert de omgeving, een game designer is meer bezig met hoe een game werkt, en een environment artist denkt na hoe een kamer of ruimte ingedeeld moet worden. In een groter team zijn er dan ook nog leads, een soort van managers die het hele project sturen en begeleiden.
Bedankt voor uw tijd en het interview, Marin.
En wat na het secundair?
Naast verdergaan in gameontwikkeling, bijvoorbeeld bij HOWEST, zijn er nog veel mogelijkheden. De aangeleerde technieken, zoals 3D-modeling, worden ook erg veel gebruikt in marketing, films of animatie.
Het is duidelijk, met een studie in crossmedia game development, ligt de (virtuele) wereld aan je voeten!
Wij zijn een creatieve secundaire school waar we talent stimuleren en jongeren motiveren. School is immers meer dan leren.
Campus Mariakerke
Industrieweg 230
9030 Mariakerke
09 216 36 36
info@viso.be
Campus Gent
Jan-Baptist Guinardstraat 23
9000 Gent
09 223 04 68
infogent@viso.be
Nieuwsbrief
Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten? Schrijf je in op onze nieuwsbrief. Wij spammen niet, erewoord!